donderdag 4 februari 2010

Wie zijn wij en waarom gaan wij !?

Prille initiatiefnemers eind 2009 waren Mamoun en Harry, die mij, Ate van Heusden, in ons eerste gesprek behoorlijk verrasten met een reis naar Marokko ............
Omdat ik mijzelf (en ons, vooral mijn vrouw Tineke) zeer ervaren mag noemen op internationaal korfbalgebied, realiseerde ik mij direct, dat wij verwachtingen zouden scheppen bij de Marokkanen in Marokko èn Nederland, ALS HET EEN SUCCES ZOU WORDEN.
Ik heb vrij stil voor mijn doen geluisterd naar hun groeiend enthousiasme.

Thuis gekomen heb ik het verder op mij laten in werken, ben ik na gaan denken over de beste argumenten om te gaan: Marokkaanse cultuur beter leren kennen onder begeleiding van Mamoun om daarmee Meedoen van alle jeugd door korfbal samen te versterken. Belangrijk voor mij was ook het gebleken vertrouwen in elkaar en onze gezamenlijke motivatie.

Maar ik had ook behoefte aan RATIONELE mogelijkheden om er in de toekomst iets van te kunnen maken (samenwerking PSV - Synergo, veel Marokkanen in NL en BE, Marokko (Nador) goed bereikbaar, Nador een verzamelplaats van Marokkaanse Nederlanders in de zomer en de foto's van Mamoun uit 2007: stimulerend enthousiasme).

Kortom ik was echt om en het enthousiasme groeide naarmate wij meer informatie verzamelden, afspraken maakten en ook anderen in principe enthousiast kregen.
Ik stond erop om e.e.a. zelf te betalen (ja, ervaringen uit het IKF-verleden), want het is een oriëntatiereis om te leren en onze ideeën te toetsen aan de werkelijkheid.

Voor mensen, die mij nog niet kennen: mijn enthousiasme voor het project Meedoen is mede gebaseerd op 50 jaar korfbalvrijwilligerswerk bij PSV (w.o. 2x voorzitter), KNKV en IKF. Daarnaast is er een oprecht geloof in de maatschappelijke functie van sport, mede vastgelegd in het boek Samenspel (januari 2010, NISB, Mullier) n.a.v. Meedoen alle jeugd door sport.

Mag ik Paula, Mamoun en Harry uitnodigen iets van zichzelf te vertellen !

Ate

Geen opmerkingen: